Miercuri, 27 Februarie 2019 11:20

PR STRATEGIC PENTRU UN AN 2019 DE SUCCES în sfera HoReCa din România

Domeniul relațiilor publice este foarte important în sfera HoReCa pentru că oferă posibilitatea producătorilor de a comunica cu toate grupele de consumatori și de a își face corect înțelese atât mesajele cât și produsele. Consumatorul român, sub influența diverselor canale media, devine tot mai atent la alimentația sa și implicit tot mai selectiv în alegerile sale. Din acest motiv este imperios necesar să acordăm cu toții o mai mare importanță planificării strategice de PR și implementării corecte a planului de relații publice.

“Relațiile publice sunt un efort conștient și sistematic, bazat pe cercetare, dedicat câștigării înțelegerii și stabilirii și menținerii încrederii în rândurile publicului”

(Asociația Germană de Relații Publice)

Indiferent de eficiența unei firme, aceasta nu va înregistra niciodată succesul dorit dacă publicul și consumatorii nu sunt conștienți de marca, serviciile sau atuurile companiei. O campanie corectă de relații publice îmbunătățește recunoașterea mărcii și o face mai relevantă în ochii publicului. În actualul context concurențial fiecare organizație se străduiește să rămână cu un pas înaintea competitorilor săi. Este esențial ca fiecare companie din sfera HoReCa să comunice optim cu publicul său, cu partenerii săi și cu fiecare persoană asociată cu aceasta. Planificarea este deosebit de importantă pentru eficacitatea procesului de relații publice. Lipsa unei gândiri strategice și a unei planificări sistematice poate avea drept consecință realizarea de proiecte sau programe de comunicare care amplifică aspectele negative în loc să le soluționeze.

În literatura de specialitate se prezintă două tipuri de planuri, și totodată două tipuri de atitudini în domeniul relațiilor publice:

  1. Programe proactive (preventive) – reprezintă eforturi planificate, continue, menite să creeze și să perfecționeze un sistem de relații deschis și diversificat cu publicurile specifice. Acest tip de plan se bazează pe deschidere, onestitate și implicare în problemele sociale, solicitând acțiuni coerente înainte să se producă eventuale evenimente negative;
  2. Programe reactive (de remediere) – implică aplanarea conflictelor și a crizelor atunci când se declanșează; ele tind să restabilească relațiile bune în astfel de situații neprevăzute. În acest tip de plan se folosesc tehnici asemănătoare cu programele reactive, dar șansele de succes sunt drastic reduse, având în vedere că audiența (sau o parte semnificativă din audiență) este ostilă.

În ipoteza existenței unui plan corect realizat și optim coordonat, în aplicarea sa vor apărea aspecte neprevăzute care vor trebui soluționate pe moment. De aceea orice plan trebuie să aibă drept calitate flexibilitatea, precum și o marjă de rezervă în privința bugetului de timp și de resurse. Dincolo de această primă observație, se pot face câteva recomandări pentru aplicarea planului:

  • Specialistul în relații publice trebuie să urmărească numai obiectivele de relații publice. În prealabil, la conceperea planului s-au armonizat obiectivele de relații publice cu obiectivele de marketing și cu obiectivele generale ale organizației. Trebuie urmărită realizarea obiectivelor specifice fără să se ajungă la depășirea atribuțiilor structurilor de relații publice pentru că, în caz contrar, se va înregistra un eșec complet.
  • De obicei la redacțiile mass-media există o specializare relativă, în sensul că de o problematică specifică se vor ocupa în genere aceleași persoane. Este bine să se stabilească și să se întrețină relații bune cu acești jurnaliști, astfel încât aceștia să reprezinte „relee” sigure pentru transmiterea mesajului.
  • Calendarul stabilit trebuie respectat în totalitate, altfel se va provoca o reacție care poate determina o deviere în lanț a programului sau campaniei. În acest sens, este de preferat ca activitățile de relații publice prevăzute să nu se desfășoare simultan cu alte acțiuni de interes public maxim.
  • Întrucât scopul general rămâne vizibilitatea în spațiul public, este de dorit ca toate acțiunile într-o campanie sau program să fie „legate” de un eveniment organizat la debut (un eveniment ieșit din comun și cât mai mediatizat).
  • Atunci când totuși se produc, evenimentele neprevăzute trebuie gestionate corespunzător și trebuie să fie „întoarse” în favoarea intereselor și obiectivelor de relații publice ale organizației.

 

Autor: ALEXANDRA IOANA PESCARU, SPECIALIST MARKETING, PR ȘI COMUNICARE

Articolul integral poate fi citit în ediţia februarie martie a revistei Gastromedia.

Republicarea conținutului website-ului www.gastromedia.ro este permisă în limita de 400 de caractere, cu precizarea sursei și inserarea unui link spre www.gastromedia.ro.

Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…